Zapisz się na newsletter
Powrót

ZNACZENIE DRESS CODE’U

23 stycznia 2016

 

Mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce. Założenie słuszne, jednak czy tak naprawdę jesteśmy w stanie mu sprostać? Staramy się dotrzeć do wnętrza osoby, z którą rozmawiamy czy to w kontaktach towarzyskich czy służbowych, dowiedzieć się kim jest i co sobą reprezentuje, jednak pierwsze wrażenie, tych kilka-kilkanaście sekund to ten moment, w którym jeszcze nie wiedząc nic, wydajemy osąd. Efekt halo, czyli rodzaj zniekształcenia poznawczego, zgodnie z którym pewne elementy naszej oceny przenosimy na ogólne postrzeganie, powoduje, iż w niezamierzony sposób nasz rozmówca może odnieść pewne wrażenie (negatywne lub pozytywne) i zgodnie z nim ocenić nas lub w przypadku rozmów biznesowych, naszą markę. Jeśli więc nawet nie zależy nam na szczególnym wyróżnieniu się w oczach rozmówcy, zróbmy co w naszej mocy, by przynajmniej nie zrobić wrażenia negatywnego, ponieważ to może nam zamknąć niejedne drzwi. Warto więc przyjrzeć się kwestii dress code’u, czyli zasadom precyzującym, jak należy się ubrać w konkretnych sytuacjach.

10

 

 

Znaczenie dress code’u

Prowadząc szkolenia z zakresu dress code’u dla instytucji czy firm prywatnych, w których dba się o wizerunek organizacji, staram się uzmysłowić uczestnikom wagę dbania o wygląd. Z punktu widzenia odbiorcy/klienta firmy, strój pracownika jest komunikatem tego, jaka jest firma, co może mieć niebagatelny wpływ na stworzenie więzi pomiędzy klientem a firmą. Tworzy również wizerunek marki, szczególnie w przypadku skorelowania go z wystrojem wnętrz, w których następuje obsługa klienta. Dla pracowników doprecyzowany dress code zmniejsza ryzyko popełnienia błędów oraz tworzy przynależność do zespołu. I oczywiście nie chodzi o to, że klient zastanawiać się będzie nad ładnym krawatem pracownika idealnie dobranym do koszuli, czy sukienką, która idealnie wyrównuje proporcje pracownicy danej organizacji. Wygląd tych osób odwołuje się do emocji i systemu skojarzeń, którymi dysponuje klient i właśnie m.in. na tej bazie zostanie stworzony w jego oczach odbiór firmy.

WP_20141119_006

 

 

Jak stworzyć profesjonalny wizerunek

Wizerunek pracowników powinien zatem zostać zaplanowany w oparciu o wiedzę dotyczącą komunikatu, który tworzą poszczególne elementy stroju. Musimy widzieć co „mówi” koszula, garsonka, garnitur czy z drugiej strony rozpinany sweter, luźna bluzka, plisowana spódnica. Każdy z tych przykładowych elementów będzie miał niebagatelne znaczenie w połączeniu z wiedzą na temat psychologii koloru. Musimy mieć świadomość, iż na przykład (w dużym uproszczeniu) biel oznacza czystość i spokój, czerwień energię lub agresję, a granat wiedzę i profesjonalizm, i tak dobrać strój pracowników lub osób na wyższych stanowiskach, by nie powstało negatywne wrażenie w trakcie spotkania z potencjalnym klientem. Znając znaczenie tych szczegółów, należy je dopasować do wizerunku, który zamierza stworzyć firma. Inaczej bowiem kreować będziemy komunikat firmy zajmującej się obrotem nieruchomościami, inaczej restauracji dla wegetarian, a jeszcze inaczej salonu z wysokiej jakości obuwiem.

Żyjąc i pracując w XXI wieku warto pamiętać, że znajomość zasad dotyczących ubioru jest niezwykle istotna, ale też ich umiejętne łamanie może mieć niebagatelny wpływ na odbiór naszej marki firmowej lub tej osobistej. Jeśli masz wątpliwości jak powinien wyglądać Twój strój służbowy, skontaktuj się ze mną, a w oparciu o Twoje potrzeby zaproponuję Ci konkretną współpracę. Jeśli jednak potrzebujesz opracowania wizerunku dla pracowników w Twojej firmie, skorzystaj z oferty szkolenia dress code.

Zapraszam również do wysłuchania audycji z moim udziałem w programie “Rozmowy po zachodzie” w Radiu Merkury, w którym dyskutujemy na temat znaczenia wizerunku.

Przejdź do obejrzenia nagrania

Radio Merkury

autor: Basia Józefiak – stylistka

Może zainteresuje Cię jeszcze:

Kim jest personal shopper

10 powodów, by pójść na zakupy ze stylistką

Tylko ubrania, czy własny styl… wybór należy do Ciebie

Komentarze:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

PREZENT ŚWIĄTECZNY Czytaj więcej